Wat is gezonde voeding

0

Er is in de gehele geschiedenis nog nooit een tijd geweest waar men zo’n welvaart had als wij. De meesten hoeven maar naar de supermarkt om de hoek te gaan voor een maaltijd. Dit was niet altijd zo.

Hoewel ik het zeker niet anders zou willen brengt dat enkele gevaren met zich mee. Een daarvan is het feit dat er een soort “obesitasepidemie” heerst. Alleen al in Nederland hadden in 2016 bijna de helft (49,2%) van alle volwassenen overgewicht. Natuurlijk is er een verschil tussen overgewicht en obesitas, maar ze hebben wel eenzelfde oplossing: gezonde voeding. Maar wat is gezonde voeding eigenlijk?

Factoren om gezond te eten

Een groot deel van gezond eten is gezonde voeding. Voor dat wordt besproken wil ik even aanhalen dat gezond eten meer is dan alleen gezonde voeding. Het is niet alleen wat je eet: hoeveel en wanneer zijn ook belangrijk voor een gezond leven. Er is niks dat niet ongezond is wanneer je er te veel van eet. Nu we dat uit de weg hebben: wat is gezonde voeding?

Wat maakt voedsel gezond?

Misschien een stomme vraag, maar heb je er al eens bij stil gestaan waarom bepaalde voedselproducten gezond zijn en anderen niet?

Gezond eten bevat vitaminen, mineralen, antioxidanten, vezels of proteïnen. Het zijn allemaal belangrijke bouwstenen voor je lichaam om onder andere je spieren te ontwikkelen, het verteren te bevorderen, energie op te wekken… Het beïnvloedt zelfs je psychologie! Ooit gemerkt dat je je een stuk beter voelt als je in de zon zit? Dat komt door vitamine D, uitgestraald door de zon en opgenomen door je huid. Vitamine D kan je ook krijgen uit bepaalde vissoorten. Wat voor eten helpt nog meer? Het is daarom belangrijk dat je voldoende vitamines binnenkrijgt. Zeker in de winter kunnen we nogal eens een vitamine D tekort hebben. Neem daarom voor de zekerheid een supplement, maar neem nooit te veel dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit kan schadelijk zijn, ook al zijn het vitamines! Kijk hier voor een leuke korting op supplementen en andere drogisterij producten.

Voedselgroepen

Tenzij je voor specifieke diëten kiest (zoals een koolhydraatarm of Paleo dieet) is het over het algemeen een goed idee om verzadigde vetten, toegevoegde suikers of cholesterol te vermijden. Natuurlijk zijn er voedselgroepen om wel op te focussen. Hier zijn enkele voorbeelden.

Groenten

Hoewel kinderen er vaak niks van moeten hebben zijn groenten een van de belangrijkste voedselgroepen om een gezond leven te leiden. Het zit vol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Ze zijn makkelijk om stiekem aan maaltijden toe te voegen of gewoon rauw te eten als een lekker, gezonde snack. Alle groenten zijn gezond, hoewel ze niet allemaal gezond zijn voor dezelfde reden. Zorg dus dat je niet alleen genoeg eet maar ook voldoende variatie hebt. Er wordt aangeraden om 200 gram per dag te eten.

Fruit

Fruit is lekker, gezond en ideaal om als snack of toetje te eten. Het is ook een stuk makkelijker om bij kinderen binnen te krijgen doordat het zoeter is dan vele groenten. Dit leidt wel tot het feit dat fruit vol (natuurlijke) suikers zit. Natuurlijk gezonder dan een stuk chocola, maar te veel is ook geen goed idee. Twee stuks fruit per dag is optimaal.

Teague Murray-Marshall

(Vetarme) zuivel

Zuivel zit vol vet, maar gelukkig is dat er makkelijk uit te halen. Twee tot drie porties per dag zijn een ideale bron van kalium, vitamine D en calcium. Gezonde (en lekkere) opties zijn Griekse yoghurt of magere melk. Vetarme kazen zijn ook goed om het lekker Nederlands te houden.

Tot slot

Dit is geen volledige gids tot gezond eten, maar nu weet je wel wat er bedoeld wordt wanneer er wordt gezegd dat je “gezonder” moet eten. Soms lijkt het alsof al wat lekker is ongezond is. Het hoeft niet zo te zijn: er zijn genoeg kansen om groenten aan je maaltijd toe te voegen, fruit als snack te eten of een glaasje melk te drinken.

 

DELEN
Joost is een sport en voeding student (25 jaar). Joost is dagelijks te vinden in de sportschool voor fitness en voedingsadvies.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER