Gezond en fit worden? Denk aan je lichaam!

0

December is weer in aantocht en dat betekent dat er veel feestdagen aankomen die vaak gepaard gaan met (heel) veel eten en drinken. Na de maand december willen veel mensen dan ook een nieuwe start maken in het nieuwe jaar en hun lifestyle om gaan gooien. Veel fitnessen, gezond eten en drinken met als resultaat: gewicht verliezen. Klinkt vast en zeker bekend in de oren?

Toch blijkt dat heel veel mensen voldoende motivatie hebben om alles uit te voeren, echter ontbreekt vaak de correcte uitvoering. Daarom willen wij in dit artikel enkele tips toelichten om meer, sneller en betere resultaten te behalen met het aanpassen van jouw lifestyle!

Hard trainen een garantie voor resultaat?
Wat veel mensen vaak denken is dat je met enkel hard trainen altijd resultaat behaald. Dat is natuurlijk ook wel zo, echter moet dit wel binnen de juiste volgorde uitgevoerd worden. Daarmee bedoelen we dus dat je niet 7 dagen per week in de sportschool moet trainen om zo snel mogelijk resultaat te behalen! Je lichaam zal op dat moment namelijk overbelast raken, je krijgt last van blessures en je spieren krijgen onvoldoende tijd om te herstellen.

Rust & herstel minstens net zo belangrijk
Het herstellen van een spier is minstens net zo belangrijk als het trainen (en dus kapot maken) van een spier. Echter wanneer je téveel traint en jouw spieren en je lichaam dus téveel belast, zal dit voor blessures zorgen. Wanneer je een spiergroep getraind hebt adviseren wij om minimaal 1 dag rust te houden in die spiergroep en daarmee de spieren de tijd te geven om te herstellen. Dit heeft uiteindelijk, zeker op lange termijn, positieve resultaten. Je kunt namelijk de dag na het herstel weer volop de spieren belasten, omdat ze volledig herstelt zijn. Daarom kun je opnieuw het maximale uit je training halen.
Mocht het nou niet binnen je schema passen om 1 dag rust te geven aan een specifieke doelgroep? Zorg dan absoluut dat je de dag van de training en de dag erna heel erg veel eiwitten nuttigt. Mocht je twijfelen of je voldoende eiwitten naar binnen krijgt, kun je altijd middels (proteïne) shakes extra eiwitten naar binnen krijgen. Eiwitten zijn namelijk een van de belangrijkste bouwstenen voor je spieren en door deze voldoende bruikbare voedingsmiddelen te geven kan het herstelproces ook sneller gaan. Daardoor zijn je spieren verder in het herstel proces de dag erna en kun je dus alsnog meer uit je training halen dan wanneer je weinig eiwitten genuttigd hebt.

DELEN
Joost is een sport en voeding student (25 jaar). Joost is dagelijks te vinden in de sportschool voor fitness en voedingsadvies.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER