De voordelen van Chiazaad

0

Chiazaad is een zaadje van de Chia plant, afkomstig uit centraal en Zuid-Mexico en Guatemala. Chiazaadjes zijn vaak bruin-grijs of wit, ovaal van vorm en erg klein (1mm doorsnee). Ondanks de kleine omvang van het chiazaad, zit het zaad wel boordevol met gezonde vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten. Hierdoor is chiazaad door de jaren heen een steeds populairdere superfood geworden. En nu zelfs al één van de meest gebruikte superfoods!

Chiazaad is een belangrijke bron de volgende vijf componenten:

  1. Omega-3 vetten: chiazaden bevatten een extreem hoog percentage aan Omega-3 vetten vergeleken met andere natuurlijke producten. Er wordt vaak zelfs gezegd dat chiazaad het meest Omega-3 rijke natuurlijk product is. Dit zijn vetzuren die goed zijn voor dat hart- en bloedvaten en in geval van zwangerschap ook duidelijk effect hebben op de groei en de ontwikkeling van de baby.
  2. Vezels: chiazaad is enorm rijk aan vezels, nog 25% meer dan bij superfoods als lijnzaad. Vezels zorgen voor een gezond lage bloedsuikerspiegel en kunnen helpen bij het afvallen. Dit komt doordat vezels ervoor zorgen dat je langer vol zit.
  3. Antioxidanten: antioxidanten is een verzamelnaam voor vitamines E en C, seleen, zink en andere bioactieve stoffen. Ouder worden we helaas toch, maar we kunnen er wel van alles aan doen om er langer jong uit te blijven zien. Hier spelen antioxidanten een belangrijke rol in. Vrije radicalen zorgen voor huidveroudering en antioxidanten zijn in staat deze radicalen onschadelijk te maken. In chiazaad zit zelfs nog 30% meer aan antioxidanten dan blauwe bessen.
  4. Eiwitten: het binnen krijgen van voldoende eiwitten is erg belangrijk, met name wanneer je veel sport. Eiwitten zorgen namelijk voor een snellere groei, ontwikkeling en herstel van lichaamsweefsel, maar zijn ook een aanvullende bron voor een goede stofwisseling en voldoende energie. Chiazaad is een plantaardige bron van deze eiwitten.
  5. Mineralen: chiazaden bevatten een onwaarschijnlijke hoeveelheid aan verschillende mineralen. Zo bevat chiazaad 15 keer meer magnesium dan broccoli (tegen stress), 6 keer meer calcium dan melk (tegen botontkalking) en 3 keer meer ijzer dan in spinazie (meer energie).

Een groot voordeel van chiazaad is dat het lekker is en op veel verschillende te eten is. Je kunt het bijvoorbeeld toevoegen aan yoghurt, salades, smoothies en fruithapjes. Ook zijn er heerlijke en gezonde recepten waar chiazaad in verwerkt is.

Chiazaad kopen

Eet jij nog geen superfood als chiazaad? Dat is zonde! Hierboven te lezen dat chiazaad een enorm positieve invloed op de gezondheid van zowel jongeren, als ouderen met of zonder gezondheidsklachten heeft. Bestel direct bij de Body & Fit shop!

DELEN
Studente voeding en diëtiek (24 jaar) met een passie voor gezonde voeding, superfoods en fitness.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER