Omgaan met HSP: 4 praktische tips

0

Wanneer je gevoeliger bent voor prikkels met betrekking tot emotie, pijn, genot of andere lichamelijke dan wel geestelijke ervaringen, ben je een hoog sensitief persoon (HSP). Ongeveer 1 op de 5 mensen is een hoog sensitief persoon. Alhoewel dit relatief normaal is, wordt HSP toch vaak getypeerd als stoornis. Dat komt omdat het wel degelijk een aantal negatieve effecten met zich mee brengt. Omdat onbewust meerdere impressies en prikkels verwerkt worden, is iemand met HSP sneller moe en eerder door zijn/haar energievoorraad heen. Op de langere termijn kan dit leiden tot een burn-out. Het is daarom van belang dat je goed leert om te gaan met het feit dat je wat gevoeliger bent in vergelijking met anderen. Hieronder zetten we een aantal praktische tips voor je op een rijtje.

Pak op tijd een moment voor jezelf

Het is verleidelijk om gewoon door de momenten van overprikkeling heen te werken. Echter is het wijzer om op dergelijke momenten even een moment rust te pakken. Alleen zijn is een goede optie, zodat je even helemaal geen prikkels hebt. Hierdoor kun je weer tot rust komen en jezelf eventjes opladen. Ook mindfulness of mediteren voor een minuut of 20 kan jouw batterij weer opladen. Je voelt je tot rust gekomen en je kunt daarna weer verder met je dag.

Vergaar inzicht in de kenmerken van HSP

Ieder hoog sensitief persoon is anders. Wanneer je jezelf inzicht verschaft in de kenmerken van HSP die bij jou horen, kun je een manier vinden om hier beter mee om te gaan. Wanneer je deze valkuilen kunt aanpassen, zul je ervaren dat je minder snel moe en energieloos zal zijn. Merk je bijvoorbeeld dat je beter functioneert als je werkt op je eigen tempo? Kaart dit aan bij je baas.

Cijfer jezelf niet weg voor anderen

Hoog sensitieve personen worden vaak gekenmerkt door hun empathische vermogens. Zij kunnen zich goed inleven in anderen, waardoor ze zichzelf ook vaker verantwoordelijk voelen voor anderen. Dit is een grote verantwoordelijkheid om op jezelf te nemen, en dit vreet dan ook een hoop energie. Probeer dit goed te balanceren.

Spreek met een coach

Als niet iedereen jouw persoonlijke gevoelens kan begrijpen is het aan te raden om te gaan praten met een coach die gespecialiseerd is in het bespreekbaar maken van HSP. Een paar coaching sessies met iemand van buitenaf kan al een wereld van verschil veroorzaken. Daarnaast kan een erkende HSP coach je handvatten bieden om het beste uit je hoogsensitiviteit te halen.

DELEN
Joost is een sport en voeding student (25 jaar). Joost is dagelijks te vinden in de sportschool voor fitness en voedingsadvies.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER