Afvallen met het Cambridge Dieet

0

Het Cambridge Dieet is een populaire methode om in relatief korte tijd veel gewicht te verliezen. Het Cambridge dieet valt in de categorie ”crash dieet”. Diëten uit deze categorie zijn gericht op een extreme beperking van de calorie-inname. Door de verminderde calorie-inname gaat het lichaam over tot de verbranding van vetreserves.

De geschiedenis van het Cambridge Dieet

Het Cambridge Dieet is bedacht door dr. Alan Howard, een uit het Verenigd Koninkrijk afkomstige arts. Door de dagelijkse koolhydraat- en calorie-inname drastisch te verminderen was het volgens dr. Alan Howard mogelijk om in korte tijd veel gewicht te verliezen.

Het dieet werd een groot succes. In de afgelopen jaren werd het Cambridge Dieet in Nederland een ware hype. Tussen 2011 en 2014 volgden vele duizenden Nederlanders deze dieet methode. Inmiddels lijkt het Cambridge Dieet weer op zijn retour te zijn.

Er zijn twee verschillende productlijnen, namelijk; Cambridge 500 en Cambridge 800.

De Cambridge 500 lijn vervangt alle maaltijden en bevat minder dan 500 calorieën. Deze lijn bevat; soepen, shakes, repen en pap.

De Cambridge 800 lijn is een minder strenge dieet methode. Binnen deze lijn is het mogelijk om een zelf bereide avondmaaltijd te nuttigen. De calorie-inname kan hierdoor verschillen, deze ligt tussen de 800 en 1200 calorieën per dag.

De voordelen

De voordelen van het Cambridge Dieet zijn:

  • Met het Cambridge Dieet is het mogelijk om in een korte tijd veel gewicht te verliezen. Dit dieet was niet voor niets enkele jaren enorm populair geweest.
  • Het Cambridge Dieet schrijft duidelijk voor wat er wel en vooral niet mag worden gegeten.

De nadelen

De nadelen van het Cambridge Dieet zijn:

  • Het Cambridge Dieet vergt enorm veel discipline, niet alleen tijdens het dieet maar ook daarna. Het vervelende aan crash diëten is dat de kans op een jojo-effect enorm groot is.
  • De Cambridge Dieet producten zijn enkel te verkrijgen bij de firma Cambridge en aangesloten consulenten.
  • In bepaalde, sociale, situaties kan het moeilijk zijn om het dieet vol te houden.

Conclusie

Het Cambridge Dieet is een zwaar dieet om te volgen. Toch heeft het dieet zich de afgelopen jaren bewezen, het is niet voor niets een periode het populairste dieet geweest. Ik ben echter van mening dat er dieet-methoden bestaan die minder moeilijk zijn om te vol te houden én die hetzelfde of zelfs een beter resultaat geven.

DELEN
Studente voeding en diëtiek (24 jaar) met een passie voor gezonde voeding, superfoods en fitness.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER