De misleiding van het berekenen van je BMI

0

We horen het erg vaak. De BMI van iemand uitrekenen om te zien of hij of zij een gezond gewicht heeft. Er is natuurlijk niks mis mee om dit te doen, maar daarbij is het wel belangrijk dat je ervan op de hoogte bent dat dit niet waterdicht is. Er zijn een aantal zaken die ervoor zorgen dat je BMI misleidend kan zijn en daarom is het niet verstandig om altijd van deze waarde uit te gaan. Waarom? Dat leggen we hieronder uit.

Wat is je BMI en hoe bereken je deze?

Allereerst is het belangrijk dat je precies weet wat je BMI is. Dit staat voor Body Mass Index en is de verhouding tussen je lengte en gewicht. Het is een formule die als uitkomst een bepaalde waarde geeft. De waarde kan vervolgens worden uitgelezen in een tabel en zodoende wordt er gekeken of jij een gezonde verhouding tussen je lengte en je gewicht hebt.

Om deze te berekenen deel je jouw gewicht door je lengte vermenigvuldigd. Vervolgens heb je al de waarde van je BMI. Iemand met een lengte van 1 meter en 80 centimeter en een gewicht van 80 kilogram heeft een BMI-waarde van 24,69. Dit zit nog net binnen het gezonde gewicht bij mannen, maar bij vrouwen zit dit er juist net boven. De formule voor mannen en vrouwen is hetzelfde, maar de uitkomst moet op een andere manier worden uitgelezen. Bekijk hier hoe de BMI berekenen voor vrouwen werkt en lees hier alles over de BMI berekenen van mannen.

Waarom is het misleidend?

Het is uiteraard geen slechte zaak om je BMI uit te rekenen. Maar waar geen rekening mee wordt gehouden dat is de lichaamsbouw van een persoon. Zo kan het zijn dat de formule laat zien dat iemand overgewicht heeft, terwijl dat niet het geval is. Iemand kan namelijk een stevigere bouw hebben en juist een slanke bouw. Dit laatste laat al snel zien dat iemand ondergewicht heeft.

Krachtsporters zullen hier snel mee te maken krijgen. Mensen met veel spiermassa wegen meer. Het kan dan zijn dat iemand een laag vetpercentage heeft, maar toch veel weegt en daarom wordt gezien als iemand met overgewicht.

Zoals gezegd kun je wel prima je BMI uitrekenen, maar laat deze niet te zwaar meewegen in de vraag of je een gezond gewicht hebt. Kijk eerder naar de samenstelling van je lichaam en hoe jij je in je vel voelt zitten. Ook een vetpercentage meting in combinatie met een BMI-berekening is een goede keuze.

DELEN
Joost is een sport en voeding student (25 jaar). Joost is dagelijks te vinden in de sportschool voor fitness en voedingsadvies.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER