De 101 beste hardlooptips

2

Iedereen heeft verschillende doelen met het hardlopen. De ene wilt graag zijn loopafstand uitbouwen naar 5 km en de ander krijgt pas voldoening bij het lopen van 25 km. Dit heeft niet alleen met je conditie te maken, maar ook met de doelen die je voor jezelf stelt. Ben je regelmatig aan het hardlopen om af te slanken, om fit te blijven of omdat je het gewoon heerlijk vindt om in de avonduren zo nu en dan even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur van werk. Het is belangrijk dat je hardlopendoelen de basis zijn voor het hardloopschema dat je kiest.

Van hardloopdoelen naar hardloopschema

 

Hardloopschema

Wanneer je eigen hardloopdoelen zijn vastgesteld, moet er gekeken worden naar het meest geschikte hardloopschema. Wanneer je vet wil verliezen door middel van het hardlopen is het bijvoorbeeld van belang dat je op een relatief laag tempo lange afstanden aflegt. Je meest effectieve vetverbranding begint namelijk pas na 20 minuten rond 70-80% van je maximale hartslag. Hiervoor zal je dus een schema moeten kiezen die langzaam en op een juiste manier uitbouwt naar het lopen van ongeveer 10 km.

Om optimale fitheid te kunnen bereiken met het hardlopen is afwisseling erg belangrijk. Dit betekent dat je zowel lange afstanden loopt, als korte afstanden (hoger tempo) of intervaltrainingen. Met dit soort hardloopschema’s is je lichaam in staat een enorm goede conditie op te bouwen, dat je tijdens het beoefenen van elke sport weer ten goede komt.

Het kan ook zo zijn dat je bent gaan hardlopen of wilt gaan hardlopen, omdat je het heerlijk vind om tussen werk door of na een drukke dag lekker even actief te zijn in de buitenlucht. Vaak speelt tijd in dit soort gevallen een grote rol. Afhankelijk van je tijd kun je dan een hardloopschema kiezen waarbij jij je goed voelt. Pas hierbij wel op dat je niet constant hetzelfde blijft doen. Het is altijd goed om het lichaam te blijven prikkelen door op hogere snelheden of langere afstanden te lopen.

Wat je moet weten

Hardlopen is een sport die vraagt om bepaalde techniek en kennis. Met deze techniek en kennis haal je niet alleen veel meer uit je hardlooptraining, maar voorkom je ook blessures. Zo ben je op deze manier in staat sneller naar je doelen toe te werken en deze daadwerkelijk te bereiken.

Het begint met het kopen van goede hardloopschoenen en hardloopkleding. Zonder goede hardloopschoenen wordt het afgeraden fanatiek te gaan hardlopen, omdat dit (op lange termijn) zal leiden tot blessures. Wanneer je eenmaal een blessure hebt opgelopen, is het vaak lastig hier weer vanaf te komen. Dit kan als snel een negatief effect hebben op het plezier wat je altijd in het hardlopen gehad hebt.

101 hardlooptips boek kopenGelukkig sta je er niet helemaal alleen voor. Het antwoord op al je hardloopvragen ligt bij personal trainer Guy Plijnaar. Hij is de auteur van het boek “101 hardlooptips” en kan op een onwijs duidelijke manier uitleggen hoe wij het maximale uit onze hardlooptrainingen weten te halen. Ook heeft hij verschillende hardloopschema’s samengesteld om er voor te zorgen dat jij je uiteindelijke doel zo snel mogelijk behaald.

101 hardlooptips kopen

Het boek met de 101 hardlooptips zou bij elke hardloper standaard in de boekenkast moeten staan. Veel van de 101 hardlooptips zullen namelijk nieuw voor je en stellen je in staat alles uit je hardlooptraining te halen. Het 101 hardlooptips boek is een absolute aanrader wanneer je:

  • slimme trainingsmethodes wilt toepassen waardoor je extra resultaat behaald.
  • wilt trainen door middel van intervaltrainingen waardoor je conditie snel verbeterd.
  • wilt weten hoe je het beste kan trainen als je wilt afvallen door middel van hardlopen.
  • buikspieren wilt versterken door middel van core stability oefeningen.
  • advies wilt krijgen over welke hardloopschoenen en kleding.
  • zelf je conditie testen om je vooruitgang in kaart te brengen.
  • tips ontvangen over hoe jij je optimaal kan voorbereiden voor een hardloopwedstrijden.

Hiernaast worden er ook nog verschillende goede hardloopschema’s meegeleverd die ervoor zorgen dat je zonder blessures en op een goede manier begeleid wordt richting jouw doel.

Neem vandaag de eerste stap naar een beter loop resultaat! Check de 101 hardlooptips van Guy Plijnaar hier!

RECENSIEOVERZICHT
Beoordeling
DELEN
Joost is een sport en voeding student (25 jaar). Joost is dagelijks te vinden in de sportschool voor fitness en voedingsadvies.

2 REACTIES

  1. Ik ben nu een paar maanden geleden begonnen met hardlopen en het gaat al steeds beter. Vroeger heb ik erg veel gelopen, maar wegens drukte met werk ben ik helaas een aantal jaren gestopt. Ik merk nu ik de afstanden aan het uitbouwen ben dat ik ik zo nu en dan lichte steken in mijn knie voel? Verder heb ik geen zin in hardlooples, omdat ik het idee heb dat dit mij meer tijd zal kosten. Kun je hier iets zinnigs over zeggen?

    Ik hoor het graag!

  2. Beste Gerard,

    Hardlooples is altijd goed, maar kost inderdaad soms meer tijd dan dat wenst. Juist in deze gevallen is een beetje zelfstudie niet onverstandig. Het is namelijk enorm belangrijk dat je goed loopt en daar kunnen deze 101 hardlooptips je zeker bij helpen. Ik ben geen fysio, maar probeer de afstanden niet te snel uit te bouwen. Er staan erg goede oefeningen in het boek die je erbij zullen helpen je knie sterker te maken.

    Mocht je nog vragen hebben, laat het met weten.
    Erg veel succes!

    Groeten,
    Joost

LAAT EEN REACTIE ACHTER