Afvallen met het juiste dieet

0

Afvallen is voor veel mensen lastig en dan zijn er ook nog eens oneindig veel diëten. Maar welke is nou het beste? Dat hangt af per persoon. Wel zijn er een aantal diëten die gezonder en beter zijn op een langer termijn. Om erachter te komen welke dieet het beste bij jou past is het belangrijk om voor jezelf na te gaan wat je doel is en in welk tijdsbestek je dit wilt behalen. Nu is het wel van belang een realistisch doel op te stellen. Om je hierbij te helpen schreven we dit artikel voor jou. Hierdoor hopen je wat meer inzicht te geven in bepaalde diëten en de werking hiervan.

Verschillende diëten

Er zijn veel verschillende diëten en methodes om kilo’s verliezen. Doordat er zoveel zijn is het voor veel mensen lastig om een keuze te maken hoe ze hun dieet gaan volgen. Een aantal bekende diëten die er tegenwoordig in de omloop zijn:

Deze diëten worden over het algemeen het meest toegepast. Elk dieet is verschillend van elkaar en heeft een andere werking. Wanneer je snel kilo’s wilt verliezen is het ziekenhuisdieet het meest effectief. Het dieet is oorspronkelijk ontworpen voor mensen die snel kilo’s moesten verliezen om een operatie te ondergaan. Het wordt daarom ook aangeraden om dit dieet niet meer dan 2 weken te volgen. Je hongert als het ware je lichaam uit waardoor het zijn extraatjes moeten gebruiken die het heeft opgebouwd. Dit is ook de reden waarom je zo snel afvalt met het ziekenhuisdieet. Met een eiwitrijk dieet wordt er vooral gefocust op het opbouwen van spieren en het vetpercentage omlaag brengen. Dit dieet wordt vooral door mensen gebruikt die hun spiermassa willen opbouwen. Wanneer je snel kilo’s wilt verliezen is dit geen ideaal dieet, een eiwitdieet is voor een langer termijn.

Wat past nou het best bij mij?

Het is belangrijk om voor jezelf een keus te maken wat je doel is. Een ziekenhuisdieet is snel en effectief maar voor korter termijn. Een glutenvrij dieet of een proteïne dieet is voor langer termijn. Nu is het wel altijd positief wanneer je ervoor kiest om bewust en gezond te gaan leven. Het zijn vaak de kleine dingen die ons gewicht hoger maken dan dat we daadwerkelijk willen. Die paar glazen frisdrank, of nog net even een ongezond snack tussendoor, het zijn dingen die ons ongemerkt sneller dik maken dan we denken.

Afvallen terwijl je spieren opbouwt

Met een eiwitrijk dieet en/of glutenvrij dieet bouw je, naast dat je afvalt, spieren op. De eiwitten zorgen voor een optimaal herstel van je spieren na een zware krachtraining. Wel is het belangrijk om tijdens dit dieet ook genoeg koolhydraten binnen te krijgen. Wanneer het lichaam te weinig koolhydraten en calorieën binnenkrijgt gaat het lichaam de eiwitten gebruiken als energiebron. En dit is negatief voor je spieropbouw. Een goed voedingsschema is daarom van groot belang. Hierdoor weet je wat en wanneer je iets mag en kan eten. Zo haal je het maximale uit je dieet en training.

Je lichaam zegt meer dan je denkt

Tijdens een dieet is het verstandig om naar je eigen lichaam te luisteren. Je lichaam zegt namelijk meer dan je denkt. Wanneer je een dieet als het ziekenhuisdieet volgt is het logisch dat je je futloos voelt en snel moe bent. Maar wanneer je een proteïne dieet volgt betekent dit vaak dat je té weinig koolhydraten binnenkrijgt. Experimenteer daarom met je dieet en kom erachter welk voedingspatroon het beste bij jou past en de gewenste effecten levert. Met name een dieet op langer termijn is het experimenteren belangrijk. Zo weet je zeker dat je niet een langere tijd een verkeerd voedingsschema aanhoudt. Tijdens een eiwitdieet is beweging overigens erg belangrijk. Met name krachtraining. De eiwitten zorgen er namelijk voor dat je spiermassa groter wordt en sneller herstel na een training.

 

 

Jezelf belonen

Om een dieet makkelijker vol te houden is het belangrijk om jezelf af en toe te belonen met een cheat maaltijd. 1x per week iets wat je lekker vind en niet binnen het dieet valt. Zo heb je de hele week iets om naar uit te kijken en is het dieet eens stuk beter vol te houden. Wanneer je 6 dagen in de week jezelf strak aan het voedingsschema hebt gehouden is het ook niet erg om eenmaal in de week een maaltijd te nuttigen die niet volgens dieet is. Heel veel succes met het vervolg of begin van je dieet, en voor je het weet heb jij je doel bereikt!

DELEN
Joost is een sport en voeding student (25 jaar). Joost is dagelijks te vinden in de sportschool voor fitness en voedingsadvies.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER